Bara ett skämt

 
Getting ready for work. teckning som visar att män är klara på 10 minuter och kvinnor på två och en halv timme.
 

”Men det var ju bara ett skämt!” har du nog hört någon säga. Eller så skrattades det lite försiktigt men det kändes på stämningen i rummet att det var något som inte riktigt stämde. Men vad gör ett skämt om blondiner, trans, bögar, romer, kineser eller blinda  för skada. -Det är ju bara ett pyttelitet skämt.

Bilden ovanför på kvinnor och män som gör sig redo för jobbet har jag tagit från en tweet från Mats Qviberg. Vad får en sån bild för konsekvenser. Oskyldigt kanske du säger? Men alla små liknande skämt blir tillsammans en förminskning av kvinnor. Och när en finansman som Mats Qviberg (han köpte nyligen tidningen Metro för 50 miljoner) skämtar om kvinnor på det sättet smakar det extra illa. Om vi tar skämtets innebörd in på arbetsplatsen är det lätt att gå till slutsatsen att det är bättre att förlita sig på och  anställa en man eftersom han kommer att vara tidigare på jobbet och bry sig om det väsentliga och inte vara så utseendefokuserad som kvinnor är. 

överkorsad mygga med texten No Mosqitos allowed.

Vi kan också jämföra de där skämten med myggbett. Ett myggbett irriterar och kliar lite. Men när du har fått flera myggbett varje dag i flera år gör det ont. Ett ”oskyldigt” skämt kan också göra att en vän eller kollega väljer att inte berätta om sig själv. RFSL uppskattar till exempel att det är 5- 10 procent som lever homosexuellt eller har homosexuella känslor som man inte vågar leva ut på grund av det sociala trycket. Jag själv slutade att berätta om min bisexualitet efter att ha blivit mött med alldeles för många nedsättande skämt och kommentarer.

Ett skämt på bekostnad av andra grupper som bryter mot normer är ett tecken på okunskap och fördomar. Den som skämtar och säger nedsättande kommentarer är också med och skapar fördomar, exkludering och slutändan våld. Visst kan du skämta om du är helt säker på att alla runt omkring är ok med att driva med sig själva. Men vet du allt om dina kollegor eller vänner? Det kan vara någon som kanske inte själv bryter mot normen men har en syster som är lesbisk eller en svåger som är muslim. Och vad gör sexistiska skämt med möjligheten till avancemang för kvinnor på arbetsplatsen? Bäst är att tänka sig för en extra gång. Det kanske inte var ett så kul skämt ändå?

Tips för att stoppa fördomsskämten

Vad händer om du som skämtar:

  • Tänker att alla runt fikabordet inte nödvändigt har familj eller är heterosexuella.
  • Tänker att alla runt bordet inte har samma religion eller firar samma högtider.

Tips för alla er andra (och då särskilt män som tenderar att vara överrepresenterade i dåliga sexistiska, homofobiska eller transskämt) för att svara på ett ruttet skämt. Det är så mycket bättre att sätta stopp för fördomar och stå ut med att det kanske blev lite dålig stämning än att vara en del av de myggbett som gör så ont.

-Skämt ska väl vara roliga, eller?

-Nä, sluta klä dina fördomar i skämt. Det är inte kul.

Och för den som vill vara en besservisser i sammanhanget:

-Skämt och nedsättande kommentarer är inget annat än sexism, homofobi, transfobi och funkfobi. Det är basen som ligger till grund till att det är mycket större sannolikhet för kvinnor, homosexuella och transpersoner blir utsatta för våld på grund av vem man är.

5 tips för ett gott bemötande

Hur du blir hälsad på morgonen eller hur kollegorna tar emot ditt förslag under mötet påverkar både din hälsa och hur bra hela företaget producerar. Pratar vi mångfald och konsten att ta vara på olikheter blir kunskapen om gott bemötande ännu mer betydelsefullt.

För god social och inkluderande arbetsmiljö delar jag här med mig av 5 tips för ett gott bemötande:

  1. Känslor smittar snabbare än baciller. Har du någon gång klivit på bussen och busschauffören skämtar och hälsar dig leende på bussen? Hur mår du då? Kliver du leende av bussen och kommer hem och möter de där hemma med ett leende? Eller har du mött någon suring som skäller på dig för att du inte står på höger sida i rulltrappan? Då sjunker humöret ett snäpp. Samma gäller med dina kollegor. Det humör du tar med på jobbet och hälsar varandra med smittar. Om du är chef smittar du ännu mer med ditt humör. Om du som chef har en dålig och stressig morgon. Gå in på toaletten och ta några riktigt djupa andetag och fake-le ditt största leende mot dig själv i spegeln. Det lugnar andningen och kroppen och hjärnan blir mindre stressad. Orsaken till känslosmittan kallas spegelnevroner och sitter i varje människas hjärna.
     
  2. Sätt den du möter i fokus. Vi mår som bäst när vi känner oss förstådda och bekräftade. Att ha fullt fokus på personerna  ett möte är en vinnande metod för att både få dina medarbetare att må bra och att få mötet produktivt. Det innebär att ta steget tillbaka och lyssna på var personen du möter är. Om ni är på olika ställen i processen behöver du som ledare lyssna in och anpassa dig till den du möter. Först då får ni ett effektivt och bra möte.
     
  3. Ge värde till andra. Nästan alla arbetsuppgifter handlar om att ge värde till någon annan. Det kan handla om en slutkund men också om en kollega som behöver din del för att slutföra sin uppgift. Varje gång du lämnar över ditt resultat till en kollega: fråga då om ”var det enligt din förväntan?” ”Är det något jag kan göra bättre nästa gång?” ”Vad det här betydelsefullt för dig?”. Genom att skapa värde för andra belönar du dig själv. Det blir roligare att jobba och den som känner sig belönad mår bra och blir vänligare mot andra. Det finns det forskning på.
     
  4. Välj dina ord med omsorg. Ord kan innebära att bli lyft eller att hamna långt ner i djupet. Genom att alltid fundera över hur du kommunicerar i tal och skrift så att du agerar inkluderande och positivt istället för exkluderande och negativt kommer gruppen att få bättre stämning. Fundera också hur du skämtar. Skämtar du på någon annans bekostnad? Om någon råkar säga något nedvärderande påpeka det. Att andra försvarar och att inte alltid behöva stå upp för sig själv betyder mycket. Här kan du läsa om inkluderande funkisord.
  5. Vidga normen i samtalet. Pröva att göra något nytt på nästa fika och ta med dig en ny tanke till fikabordet. Vad händer om du:

    Tänker att alla runt fikabordet inte nödvändigt har familj eller är heterosexuella.
    Tänker att alla runt bordet inte har samma religion eller firar samma högtider.

    Vad händer med samtalet? Och vad händer med dina egna tankar?

Det här var några tips från min kommande bok 10 tips för mångfald. Boken innehåller mycket mer om hur företag i både stort och smått kan bli bättre på att ta tillvara olikheter.