3 tips för säljande kundevents

”Vad har pensionssparande och underkläder gemensamt? – Båda kan vara rätt obekväma”. Citatet kommer från en bank som bjuder in till ett kundevent. Jag visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta när en vän till mig la upp inbjudan i sociala medier. Att lyckas med att både förminska sin egen produkt och kränka kunden måste vara otur i tänket. Eller så kan man säga att det är ett bra exempel på hur fel det kan bli om företaget inte har kunskap om mångfald och genus: Med orden: ”Väldigt många kvinnor tycker det är besvärligt att hitta rätt i BH-djungeln och enligt flera undersökningar har 85 % av kvinnorna fel på BH-storlek. Samma sak gäller pensionssparandet, hur hittar man rätt sätt att spara på?” skrämde den inbjudan iväg fler kunder än de som kände sig lockade av att komma till eventet.

 
Handelsbanken Malmö Östers inbjudan till information om pension i kombination med BH-provning.
 

Med inkluderande kundevents kan ni nå fler kunder. Därför bjuder jag här på mina 3 bästa tips för inkluderande kundevents som säljer och gör att ni inte ramlar ner i liknande normgropar som Handelsbanken Malmö Öster.

  1. Stryk könskodade events. Istället för att para ihop sig med en underklädesrubrik kunde en annan variant vara att komma och lyssna på en föreläsning om till exempel personlighetstyper eller aktiesparande i jämställda fonder.
  2. Alkoholfritt. Ha gärna helt alkoholfria events. Om ni bjuder på alkohol, se till att det finns goda alkoholfria drycker. Många känner sig obekväma av alkohol och/eller väljer att avstå helt. Det kan handla om livsval, religion, sjukdom, graviditet eller andra skäl. Låt alkoholen stå långt ifrån händelserna centrum så känner sig alla välkomna.
  3. Håll till i en lokal som är tillgänglig och som alla kan ta sig till. Tänk på tillgänglighet för personer i rullstol och att hänvisa rökning minst 50 meter från entrén.