5 tips för en framgångsrik kickoff!

Är du i startgroparna för att planera höstens kickoff? Och visst vill du att alla ska trivas och känna sig peppade under och efter kickoffen? Jag hörde nyligen en historia om en stressad arbetsgrupp som skulle få sin kickoff på ett spa i Riga. En del av de anställda var flygrädda. Just det löste de bra med att det var möjligt att antingen ta flyget eller båten över. Men så hade chefen i sin vilja att alla skulle vara utvilade gjort ett program som var obligatoriskt för alla. Tidig morgonpromenad följt av en obligatorisk massage. Tanken var god, men alla var inte lika glada i att skutta upp på morgonen eller i att känna sig bekväm i en massagesituation. Det slutade med att gruppen varken blev sammansvetsad eller särskilt utvilad.

Är du i startgroparna för att planera en kickoff? Då kommer här 5 tips för en inkluderande och framgångsrik kickoff!

Tecknade människor på rad. Några har armarna i luften och några gör high five. Alla ser olika ut i kroppsform, hudfärg och kön.
  1. Ha kul! Jodå! Det är grunden för att känna tillhörighet och bli kreativ. Men tänk på vad som är kul för dig, kanske inte alls är roligt för någon annan. Det bästa sättet att veta vad som går hem i din arbetsgrupp eller företag är att känna dina medarbetare. Är det uppskattat med spa (utan obligatoriska bad eller massage då) eller är det sång, natur, eller något annat? Ha koll om dina medarbetare vill och kan sova över. Det kan handla om småbarn hemma som gör att det inte fungerar eller att man faktiskt är obekväm med att inte sova hemma.

  2. Alkoholfritt är receptet för en framgångsrik kickoff! Var femte person har druckit alkohol eller mer alkohol än de tänkt sig för att passa in enligt en undersökning av IQ om alkohol på jobbet. Och 8 av 10 upplever att alkohol inte är viktigt för att skapa teamkänsla i jobbsammanhang. Dessutom vittnar många som av olika skäl väljer att inte dricka alkohol om att de ofta måste försvara sig för sitt val. Så alkoholfritt är ett bra exempel på det som är nödvändigt för några är bra för alla! 

  3. Var så tydlig du kan i programmet! Var ska ni vara? Ska ni sova över? Och i så fall ska sova i eget rum eller dela? Går det att ta sig hem på kvällen? Hur ska ni ta er dit? Vad ska ni göra? Och det viktigaste: Vad är syftet med att ni ska ha en kickoff? Jag har flera vänner som har autism och som verkligen uppskattar att få veta vad som ska hända. Så ju tydligare du är i inbjudan och under kickoffen desto mer energi finns kvar att lägga på ditt planerade innehåll än på att fundera på ramarna runtomkring.

  4. Ha koll på dina medarbetares behov! Ha som vana att hålla alla arrangemang fria från parfym och nötter. Det är många av oss som är känsliga för dofter av olika skäl. Till exempel allergi, autism, ADHD eller som för mig så har min tidigare utbrändhet gjort att jag tappar energi av starka parfymdofter. Ha koll på om någon av dina medarbetare har svårt att klara av surrande eller höga ljud.

  5. Ta många pauser! Är planen att planera höstens arbete? Då är det extra viktigt att ni har många pauser. En normalstörd hjärna kan hålla koncentrationen i sådär 45 minuter sen behöver vi en paus för att orka fortsätta. Paus är helt avgörande för de av oss som är nya på svenska språket, har en mag-eller tarmsjukdom, ont i ryggen som gör det jobbigt att sitta länge, har ADHD, Autism eller någon annan osynlig funktionsnedsättning. Paus är alltså nödvändigt för några och bra för alla! Och jag lovar att ni hinner med det ni ska göra ändå…

Letar ni efter en föreläsning? Kolla in min föreläsning om att tillgänglighet är bra för alla! Så här sa Johanna Bark på SBAB efter föreläsningen: "Superbra! Åsas föreläsning om tillgänglighet för alla rekommenderar jag alla att höra! Vi fick en påminnelse och synliggjorde frågor som annars är lätt att glömma. Jag tror att alla som lyssnade växte lite grann och blev öppna för fler perspektiv. Som föreläsare är Åsa tydlig, inspirerande och är ett praktiskt exempel på tillgänglighet själv."

 

 

 

Tillgänglighet: Bra för alla!

Jag jobbar med mottot att tillgänglighet är bra för alla. Men vad menar jag med det? Det första du tänker när du hör ordet tillgänglighet kanske är ramp. Och ramper är ju också bra för alla oss som skjuter på en barnvagn, har svårt att gå eller tungt att bära på. Här får du 4 andra exempel på hur tillgänglighet är nödvändigt för några och bra för alla. De här tipsen kallar jag för microtips. De kan verka små, men börja litet så kan du börja få syn på ännu fler områden som är nödvändiga för några och bra för alla. Och vill du ha hjälp att få alla medarbetare att bli mindre stressade, få färre missförstånd och bli mer kreativa? Kontakta mig så ser vi om Futuristas sätt att arbeta med tillgänglighet kan bli en vinst för er.

microphone.png
  • Mikrofon. ”Hör alla om jag pratar tillräckligt högt utan mikrofon?” En rätt dum fråga när man tänker efter. För alla den 1.5 miljoner människor som hör dåligt finns det många som inte ens hör frågan. Det är också ett bra exempel på funkisnormen: ”Att alla hör som jag”. Då är det fina med mikrofon att alla, oavsett hörselnedsättning, kan slappna av och höra vad föreläsaren säger eller vad chefen ska presentera.

  • Paus! Alla har vi någon gång suttit på ett möte och känt att tankarna susar iväg ut från rummet och diskussionen som pågår där. Det behöver inte ha att göra med att diskussionen är ointressant. Istället handlar det om att normalstörda hjärnor bara kan hålla koncentration i cirka 45 minuter. Efter det behöver vi en paus. För de av oss som har till exempel har ADHD, mag-eller ryggproblem, hörselnedsättning eller är nya för svenska språket är pausen helt nödvändig för att kunna fortsätta att leverera på mötet. 

  • Texta! Hur brukar du göra när du kollar på Facebook eller Linkedin? Själv skrollar jag nästan alltid förbi filmer som inte är textade. Så texta era filmer! Nödvändigt för några och bra för alla! Här hittar du en bra sida som hjälper dig med textningen: Texta mig!

  • Tillgänglig text handlar inte om att förenkla innehållet. Det handlar om att skriva så att du når fram med ditt budskap. Alla gillar ett mejl eller en rapport där man fattar direkt vad det handlar om. Oavsett vilken funktionsvariation du har: tidsbrist, dyslexi eller ny på svenska språket. Och handen på hjärtat: när hände det senast att någon aldrig hade hört talas om trots att du skrev det i senaste mejlet?  

    Det finns några knep för hur en mening blir tydlig. Här kommer ett riktigt guldkorn att börja använda på en gång: Punktlistor. Ska du skriva ett längre mejl eller underlag till ett möte? Sammanfatta innehållet i en punktlista. Och lägg punktlistan först. Det ger en överblick vad texten innehåller och om du är bra på att sammanfatta kan du göra din kollega intresserad att läsa mer. Att sammanfatta i punkter gör också att du funderar ett varv till på vad du vill förmedla. Fler tips hittar du i böckerna 10 tips för mångfald och 10 tips för tillgänglighet.

I förra veckans blogginlägg kan du läsa om för vem tillgänglighet är nödvändigt. Psst, det handlar om cirka 2 miljoner människor i Sverige. Känner du dina medarbetare och kunder tillräckligt väl? 

3 exempel på dåligt bemötande- och hur du gör istället.

två kvinnor vid ett mötesbord. Den ena personen pratar och den andra ser skeptiskt på den som pratar.

Ibland är vi för upptagna med egna tankar eller har för bråttom i mötet med en kollega eller en kund. Då är det tyvärr lätt att halka in på ett omedvetet dåligt bemötande. Många gånger är det normer som gör att vi omedvetet inte har det där goda bemötandet som vi vill ha. Så för ett bättre arbetsliv, färre omedvetna kränkningar och bättre kundbemötande bjuder jag på 5 exempel på mindre bra bemötande och på vad du kan göra istället:

  1. Ta fram mobilen när någon annan pratar. Det är så lätt hänt att tankarna vandrar när en sitter på ett möte eller träffar på någon vid kopieringsmaskinen som börjar småprata om något du inte är intresserad av. Utan att du menar det signalerar du härskartekniken synliggöra. På möten handlar det om att våra hjärnor inte kan hålla koncentrationen längre än cirka 40 minuter. Sen behöver vi en paus. Om vi inte får en paus så kommer hjärnan att söka en enklare uppgift. Just då är det lätt att ta upp telefonen. Om ni dessutom varierar innehållet och involverar alla mötesdeltagare blir det ännu lättare att låta bli telefonen. Mobilförbud däremot kan faktiskt bidra till ett sämre möte som Mia Liljeberg skriver här.

    För mötet vid kopieringsmaskinen kan ett bättre bemötande vara att berätta vad du gör på telefonen: ”Ursäkta, jag har så mycket att göra så jag passar på att läsa mejl”. Men egentligen kanske du också behöver pausen. Så varför inte lyssna en liten stund. Det kommer inte att skada dig och vem vet?- ni kanske får en bättre arbetsrelation.
     
  2. Vi läcker det vi tänker. Som yngre blev jag så många gånger bemött med en arrogant och ifrågasättande blick när jag skulle presentera en idé eller ett förslag. Ofta av äldre män. Jag läste allt som oftast av blicken som att personen tänkte att jag som är ung (och kvinna) inte kunde komma med något som han inte redan kunde. Det gjorde att jag många gånger fick en dipp i självförtroende och gjorde en sämre presentation än om jag hade blivit uppmuntrad. Dina egna fördomar och normer om potential syns i ansiktsuttrycket om du inte blir medveten om dem. Och det är fullt möjligt att lära hjärnan att olika är bra.
  3. ar kommer du ifrån? En sån oskyldig fråga som vi inte menar något illa med. Men ajaj. Så fort du inte är vit och pratar felfri svenska, blir frågan till en betoning av att du är annorlunda. Du kommer att få olika svar beroende på vilken bakgrund den som svarar har. Tänk dig en person som är född i ett land som inte längre finns, har studerat i ett annat, bildat familj i ett tredje och nu bor i ett fjärde land? Vad blir svaret då? Vill du veta vilket språk personen bryter på eller vilket dialekt hen pratar. Fråga det istället. Vänj dig av med att ställa frågan ” var kommer du ifrån” när svaret allt som oftast är irrelevant. Om du ställer frågan: acceptera alltid svaret och fråga aldrig ”Men var kommer du från egentligen?”.

För fler tips på gott bemötande hittar du i ett tidigare blogginlägg. Alla tipsen kommer från boken 10 tips för mångfald- Handbok i att skapa lönsamhet genom mångfald och inkludering.

 

3 tips för säljande kundevents

”Vad har pensionssparande och underkläder gemensamt? – Båda kan vara rätt obekväma”. Citatet kommer från en bank som bjuder in till ett kundevent. Jag visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta när en vän till mig la upp inbjudan i sociala medier. Att lyckas med att både förminska sin egen produkt och kränka kunden måste vara otur i tänket. Eller så kan man säga att det är ett bra exempel på hur fel det kan bli om företaget inte har kunskap om mångfald och genus: Med orden: ”Väldigt många kvinnor tycker det är besvärligt att hitta rätt i BH-djungeln och enligt flera undersökningar har 85 % av kvinnorna fel på BH-storlek. Samma sak gäller pensionssparandet, hur hittar man rätt sätt att spara på?” skrämde den inbjudan iväg fler kunder än de som kände sig lockade av att komma till eventet.

 
Handelsbanken Malmö Östers inbjudan till information om pension i kombination med BH-provning.
 

Med inkluderande kundevents kan ni nå fler kunder. Därför bjuder jag här på mina 3 bästa tips för inkluderande kundevents som säljer och gör att ni inte ramlar ner i liknande normgropar som Handelsbanken Malmö Öster.

  1. Stryk könskodade events. Istället för att para ihop sig med en underklädesrubrik kunde en annan variant vara att komma och lyssna på en föreläsning om till exempel personlighetstyper eller aktiesparande i jämställda fonder.
  2. Alkoholfritt. Ha gärna helt alkoholfria events. Om ni bjuder på alkohol, se till att det finns goda alkoholfria drycker. Många känner sig obekväma av alkohol och/eller väljer att avstå helt. Det kan handla om livsval, religion, sjukdom, graviditet eller andra skäl. Låt alkoholen stå långt ifrån händelserna centrum så känner sig alla välkomna.
  3. Håll till i en lokal som är tillgänglig och som alla kan ta sig till. Tänk på tillgänglighet för personer i rullstol och att hänvisa rökning minst 50 meter från entrén.

5 tips för bättre möten

 
Två uttråkade personer sitter vid ett mötesbord och balanserar pennor på näsan.
 

Som ledare sitter du säkert i otalet möten. Känns det som om alla möten motiverar och ger energi? Inte?

Inför årets andra kvartal har jag hört alldeles för många historier om dåliga möten som leder till omotiverade medarbetare, irritation och missnöjdhet.  Men det behöver inte vara så. Ett bra möte är ett möte som motiverar och ger inspiration. Det ska vara den energiinjektionen som tar er vidare i projektet, arbetsrelationen eller affärsstrategin.

Som en vårvind av hopp bjuder jag därför på 5 riktigt bra mötestips. Tipsen utgår från hur många personer med autism önskar få en arbetsuppgift beskrivna. Men tipsen är också utmärkta för att få bra möten. 

  1. Varför? Innan du kallar till ett möte ska du ha klart för dig vad syftet är. Kan du inte ge ett tydligt svar på varför ni ska ha mötet kan du bespara dig tiden och ställa in. Ju tydligare mötets varför är desto mer motiverande blir mötesdeltagarna och chansen att uppfylla syftet ökar. Målet med mötet styr också vilket sätt som är det bästa att organisera mötet på och vem det är som borde delta. Ett tydligt mål gör det också lätt att ta tillbaka tråden om diskussionen svävar iväg.
  2. Vem ska delta på mötet? Varför ska just de personerna delta? Många gånger kallar vi medarbetare "för att det kan vara bra". Men hur många gånger har du själv suttit på ett möte och känt att du borde göra annat istället? Med ett tydligt varför blir det tydligt vem som ska delta på mötet. Tänk ett extra varv vem som borde vara med. Känner du dina medarbetares alla styrkor? Om inte, är det hög tid att arbeta med inkludering och mångfald.
  3. Var? – Vilken lokal är mest lämpad för målet med mötet? Är det den vanliga konferenslokalen, ett mysigare soffmöte, ett kort möte framför en whiteboard, eller ska ni vara på någon annan plats. Boka lokal i god tid.  Behöver du boka en tillgänglig lokal för mötet? (se tidigare blogginlägg för tips). Meddela var ni ska vara och hur ni tar er dit om det inte är i era egna lokaler.
  4. När? – När är bästa tiden på dagen för ert möte? Är det på morgonen? Anpassa i så fall mötestiden så att alla oavsett förskolelämning, färdtjänstproblem eller annat hinner i tid till mötet. Undvik möten sent på arbetsdagen.. Uppge vilken tid mötet ska start och sluta. Glöm inte tid för paus. Håll alltid tiden.
  5. Hur? – Vad är det bästa sättet att hålla mötet på? Syftet med mötet avgör hur ni ska hålla mötet. Ett visionsmöte bör självklart ha ett annat upplägg än ett strikt beslutsmöte. Om ni har ett återkommande möte med samma personer är gemensamma spelregler en bra idé. Vad är viktigt för varje medarbetare för att få ut av och ge så mycket som möjligt till mötet? Min erfarenhet är att de team som har pratat om behov och styrkor också blir mer inkluderande och värderar varandras olikheter mer.

Vill du ha fler tips? I april och maj kommer jag att berätta om mina bästa tips för inkluderande presentationer på Möteskulturdagen i Malmö, Stockholm och Göteborg.  

I samband med Möteskulturdagen släpper jag min nya bok 10 tips för mångfald. En bok full med tips till företag som vill ta tillvara alla medarbetare och bli bättre på mångfald, jämställdhet och tillgänglighet. Bland annat ett helt kapitel om inkluderande möten. Du har chansen att lägga en förbeställning på boken! Mejla info@futurista.se och du får ett specialpris på 200kr (ordinarie pris 249 kr).

5 tips för ett gott bemötande

Hur du blir hälsad på morgonen eller hur kollegorna tar emot ditt förslag under mötet påverkar både din hälsa och hur bra hela företaget producerar. Pratar vi mångfald och konsten att ta vara på olikheter blir kunskapen om gott bemötande ännu mer betydelsefullt.

För god social och inkluderande arbetsmiljö delar jag här med mig av 5 tips för ett gott bemötande:

  1. Känslor smittar snabbare än baciller. Har du någon gång klivit på bussen och busschauffören skämtar och hälsar dig leende på bussen? Hur mår du då? Kliver du leende av bussen och kommer hem och möter de där hemma med ett leende? Eller har du mött någon suring som skäller på dig för att du inte står på höger sida i rulltrappan? Då sjunker humöret ett snäpp. Samma gäller med dina kollegor. Det humör du tar med på jobbet och hälsar varandra med smittar. Om du är chef smittar du ännu mer med ditt humör. Om du som chef har en dålig och stressig morgon. Gå in på toaletten och ta några riktigt djupa andetag och fake-le ditt största leende mot dig själv i spegeln. Det lugnar andningen och kroppen och hjärnan blir mindre stressad. Orsaken till känslosmittan kallas spegelnevroner och sitter i varje människas hjärna.
     
  2. Sätt den du möter i fokus. Vi mår som bäst när vi känner oss förstådda och bekräftade. Att ha fullt fokus på personerna  ett möte är en vinnande metod för att både få dina medarbetare att må bra och att få mötet produktivt. Det innebär att ta steget tillbaka och lyssna på var personen du möter är. Om ni är på olika ställen i processen behöver du som ledare lyssna in och anpassa dig till den du möter. Först då får ni ett effektivt och bra möte.
     
  3. Ge värde till andra. Nästan alla arbetsuppgifter handlar om att ge värde till någon annan. Det kan handla om en slutkund men också om en kollega som behöver din del för att slutföra sin uppgift. Varje gång du lämnar över ditt resultat till en kollega: fråga då om ”var det enligt din förväntan?” ”Är det något jag kan göra bättre nästa gång?” ”Vad det här betydelsefullt för dig?”. Genom att skapa värde för andra belönar du dig själv. Det blir roligare att jobba och den som känner sig belönad mår bra och blir vänligare mot andra. Det finns det forskning på.
     
  4. Välj dina ord med omsorg. Ord kan innebära att bli lyft eller att hamna långt ner i djupet. Genom att alltid fundera över hur du kommunicerar i tal och skrift så att du agerar inkluderande och positivt istället för exkluderande och negativt kommer gruppen att få bättre stämning. Fundera också hur du skämtar. Skämtar du på någon annans bekostnad? Om någon råkar säga något nedvärderande påpeka det. Att andra försvarar och att inte alltid behöva stå upp för sig själv betyder mycket. Här kan du läsa om inkluderande funkisord.
  5. Vidga normen i samtalet. Pröva att göra något nytt på nästa fika och ta med dig en ny tanke till fikabordet. Vad händer om du:

    Tänker att alla runt fikabordet inte nödvändigt har familj eller är heterosexuella.
    Tänker att alla runt bordet inte har samma religion eller firar samma högtider.

    Vad händer med samtalet? Och vad händer med dina egna tankar?

Det här var några tips från min kommande bok 10 tips för mångfald. Boken innehåller mycket mer om hur företag i både stort och smått kan bli bättre på att ta tillvara olikheter.