5 tips för en framgångsrik kickoff!

Är du i startgroparna för att planera höstens kickoff? Och visst vill du att alla ska trivas och känna sig peppade under och efter kickoffen? Jag hörde nyligen en historia om en stressad arbetsgrupp som skulle få sin kickoff på ett spa i Riga. En del av de anställda var flygrädda. Just det löste de bra med att det var möjligt att antingen ta flyget eller båten över. Men så hade chefen i sin vilja att alla skulle vara utvilade gjort ett program som var obligatoriskt för alla. Tidig morgonpromenad följt av en obligatorisk massage. Tanken var god, men alla var inte lika glada i att skutta upp på morgonen eller i att känna sig bekväm i en massagesituation. Det slutade med att gruppen varken blev sammansvetsad eller särskilt utvilad.

Är du i startgroparna för att planera en kickoff? Då kommer här 5 tips för en inkluderande och framgångsrik kickoff!

Tecknade människor på rad. Några har armarna i luften och några gör high five. Alla ser olika ut i kroppsform, hudfärg och kön.
  1. Ha kul! Jodå! Det är grunden för att känna tillhörighet och bli kreativ. Men tänk på vad som är kul för dig, kanske inte alls är roligt för någon annan. Det bästa sättet att veta vad som går hem i din arbetsgrupp eller företag är att känna dina medarbetare. Är det uppskattat med spa (utan obligatoriska bad eller massage då) eller är det sång, natur, eller något annat? Ha koll om dina medarbetare vill och kan sova över. Det kan handla om småbarn hemma som gör att det inte fungerar eller att man faktiskt är obekväm med att inte sova hemma.

  2. Alkoholfritt är receptet för en framgångsrik kickoff! Var femte person har druckit alkohol eller mer alkohol än de tänkt sig för att passa in enligt en undersökning av IQ om alkohol på jobbet. Och 8 av 10 upplever att alkohol inte är viktigt för att skapa teamkänsla i jobbsammanhang. Dessutom vittnar många som av olika skäl väljer att inte dricka alkohol om att de ofta måste försvara sig för sitt val. Så alkoholfritt är ett bra exempel på det som är nödvändigt för några är bra för alla! 

  3. Var så tydlig du kan i programmet! Var ska ni vara? Ska ni sova över? Och i så fall ska sova i eget rum eller dela? Går det att ta sig hem på kvällen? Hur ska ni ta er dit? Vad ska ni göra? Och det viktigaste: Vad är syftet med att ni ska ha en kickoff? Jag har flera vänner som har autism och som verkligen uppskattar att få veta vad som ska hända. Så ju tydligare du är i inbjudan och under kickoffen desto mer energi finns kvar att lägga på ditt planerade innehåll än på att fundera på ramarna runtomkring.

  4. Ha koll på dina medarbetares behov! Ha som vana att hålla alla arrangemang fria från parfym och nötter. Det är många av oss som är känsliga för dofter av olika skäl. Till exempel allergi, autism, ADHD eller som för mig så har min tidigare utbrändhet gjort att jag tappar energi av starka parfymdofter. Ha koll på om någon av dina medarbetare har svårt att klara av surrande eller höga ljud.

  5. Ta många pauser! Är planen att planera höstens arbete? Då är det extra viktigt att ni har många pauser. En normalstörd hjärna kan hålla koncentrationen i sådär 45 minuter sen behöver vi en paus för att orka fortsätta. Paus är helt avgörande för de av oss som är nya på svenska språket, har en mag-eller tarmsjukdom, ont i ryggen som gör det jobbigt att sitta länge, har ADHD, Autism eller någon annan osynlig funktionsnedsättning. Paus är alltså nödvändigt för några och bra för alla! Och jag lovar att ni hinner med det ni ska göra ändå…

Letar ni efter en föreläsning? Kolla in min föreläsning om att tillgänglighet är bra för alla! Så här sa Johanna Bark på SBAB efter föreläsningen: "Superbra! Åsas föreläsning om tillgänglighet för alla rekommenderar jag alla att höra! Vi fick en påminnelse och synliggjorde frågor som annars är lätt att glömma. Jag tror att alla som lyssnade växte lite grann och blev öppna för fler perspektiv. Som föreläsare är Åsa tydlig, inspirerande och är ett praktiskt exempel på tillgänglighet själv."

 

 

 

5 tips för en inkluderande sommarfest!

Juni står inför dörren och sommarfesternas tid är här! I Metootider har inkluderande sommarfester blivit ännu viktigare. Därför bjuder jag på 5 tips för att alla ska ha kul och känna sig välkomna på sommarfesten. Tipsen kommer från min bok 10 tips för mångfald. Där hittar du ännu fler bra tips om sociala events.

Först och främst: Ha kul! Det låter självklart. Det är ju en sommarfest ni ska ha! Men oftast utgår vi från oss själva när vi planerar. Det vi tycker är roligt och självklart. Då händer det att vi missar andras perspektiv och behov. Och vill du ha en hälsosam arbetsmiljö är inkluderande sommarfester en pusselbit på vägen framåt.

Sommartårta med grädde, jordgubbar och blommor. I bakgrunden syns Champagneglas med bubbel i.
  1. Inbjudan: Var så tydlig du kan! Till exempel: Vilka tider gäller, eventuell klädkod, bjuds det på mat och dricka, var ska ni vara och tillgänglighet på platsen. Vi uppskattar alla att veta vad som ska hända. Det är också extra viktigt för de av oss som har autism, är ny på arbetsplatsen eller ny för svensk arbetskultur.
     
  2. Ha en alkoholfri sommarfest! Var femte person har druckit alkohol eller mer alkohol än de tänkt sig för att passa in enligt en undersökning av IQ om alkohol på jobbet. Och 8 av 10 upplever att alkohol inte är viktigt för att skapa teamkänsla i jobbsammanhang. Dessutom kommer många av vittnesmålen från Metoo från arbetsfester med alkohol. Om ni serverar alkohol se till att det finns bra och goda alkoholfria och alkoholalternativ. Och ha det alkoholfria alternativet som första val så känner sig alla mer välkomna!
     
  3.  Variera innehållet. Alla gillar olika. Ju bättre du känner dina medarbetare. Desto bättre kan du planera en sommarfest som passar alla. Och gör inte samma events varje år. Variera så känner sig fler välkomna.  Fråga gärna vad dina medarbetare skulle vilja göra. Ställ dig också frågan om alla måste vara med? Till exempel kan personer med autism tycka att det är alltför ansträngande med sociala sammanhang. En bra idé är att ge något extra till den som av olika anledningar inte kan eller vill vara med. Gärna samma summa som det kostar för övriga medarbetare per person och uppmuntra att göra något med sin partner eller själv. På så sätt visar du att du uppskattar alla medarbetare för den de är.
     
  4. Märk upp all mat. Självklarheter som kan vara avgörande för olika allergier. Har ni rutiner för att ta emot uppgifter om allergi? Det är också så skönt att slippa vara den som alltid behöver fråga vad maten innehåller. Om det står på en liten lapp så finns informationen där för de av oss som är allergiska eller inte gillar vissa saker.
     
  5. Använd mikrofon! Hyr in mikrofon om det behövs. Det blir roligare för alla om de kan höra skämten. Och apropå skämt. Läs gärna Bara ett skämt på bloggen.

Ännu fler tips för inkluderande bemötande och arrangemang hittar du i böckerna 10 tips för mångfald och 10 tips för tillgänglighet.