5 tips för ett gott bemötande

Hur du blir hälsad på morgonen eller hur kollegorna tar emot ditt förslag under mötet påverkar både din hälsa och hur bra hela företaget producerar. Pratar vi mångfald och konsten att ta vara på olikheter blir kunskapen om gott bemötande ännu mer betydelsefullt.

För god social och inkluderande arbetsmiljö delar jag här med mig av 5 tips för ett gott bemötande:

  1. Känslor smittar snabbare än baciller. Har du någon gång klivit på bussen och busschauffören skämtar och hälsar dig leende på bussen? Hur mår du då? Kliver du leende av bussen och kommer hem och möter de där hemma med ett leende? Eller har du mött någon suring som skäller på dig för att du inte står på höger sida i rulltrappan? Då sjunker humöret ett snäpp. Samma gäller med dina kollegor. Det humör du tar med på jobbet och hälsar varandra med smittar. Om du är chef smittar du ännu mer med ditt humör. Om du som chef har en dålig och stressig morgon. Gå in på toaletten och ta några riktigt djupa andetag och fake-le ditt största leende mot dig själv i spegeln. Det lugnar andningen och kroppen och hjärnan blir mindre stressad. Orsaken till känslosmittan kallas spegelnevroner och sitter i varje människas hjärna.
     
  2. Sätt den du möter i fokus. Vi mår som bäst när vi känner oss förstådda och bekräftade. Att ha fullt fokus på personerna  ett möte är en vinnande metod för att både få dina medarbetare att må bra och att få mötet produktivt. Det innebär att ta steget tillbaka och lyssna på var personen du möter är. Om ni är på olika ställen i processen behöver du som ledare lyssna in och anpassa dig till den du möter. Först då får ni ett effektivt och bra möte.
     
  3. Ge värde till andra. Nästan alla arbetsuppgifter handlar om att ge värde till någon annan. Det kan handla om en slutkund men också om en kollega som behöver din del för att slutföra sin uppgift. Varje gång du lämnar över ditt resultat till en kollega: fråga då om ”var det enligt din förväntan?” ”Är det något jag kan göra bättre nästa gång?” ”Vad det här betydelsefullt för dig?”. Genom att skapa värde för andra belönar du dig själv. Det blir roligare att jobba och den som känner sig belönad mår bra och blir vänligare mot andra. Det finns det forskning på.
     
  4. Välj dina ord med omsorg. Ord kan innebära att bli lyft eller att hamna långt ner i djupet. Genom att alltid fundera över hur du kommunicerar i tal och skrift så att du agerar inkluderande och positivt istället för exkluderande och negativt kommer gruppen att få bättre stämning. Fundera också hur du skämtar. Skämtar du på någon annans bekostnad? Om någon råkar säga något nedvärderande påpeka det. Att andra försvarar och att inte alltid behöva stå upp för sig själv betyder mycket. Här kan du läsa om inkluderande funkisord.
  5. Vidga normen i samtalet. Pröva att göra något nytt på nästa fika och ta med dig en ny tanke till fikabordet. Vad händer om du:

    Tänker att alla runt fikabordet inte nödvändigt har familj eller är heterosexuella.
    Tänker att alla runt bordet inte har samma religion eller firar samma högtider.

    Vad händer med samtalet? Och vad händer med dina egna tankar?

Det här var några tips från min kommande bok 10 tips för mångfald. Boken innehåller mycket mer om hur företag i både stort och smått kan bli bättre på att ta tillvara olikheter.